Tannkjøttsykdom kan føre til alvorlige konsekvenser for tennene og munnen din. Derfor er det viktig å kjenne til de vanlige årsakene og symptomene på tannkjøttsykdom, og hvordan det kan behandles. Vi i Vøyenenga tannlegekontor har mye erfaring med behandling av tannkjøttsykdommer, og her har vi samlet noen av våre beste råd til hva du kan gjøre når smertene melder seg.

Vanlige årsaker til tannkjøttsykdom

Plakk og tannstein er de vanligste årsakene til tannkjøttsykdom. Plakk er en klebrig, fargeløs film av bakterier som dannes på tennene. Hvis plakk ikke fjernes ved regelmessig tannpuss og tannrensing, kan det føre til irritasjon og betennelse i tannkjøttet. Tannstein er herdet plakk som har satt seg fast på tennene, og det kan føre til en mer alvorlig form for tannkjøttsykdom, kjent som periodontitt. Andre årsaker til tannkjøttsykdom inkluderer røyking, genetisk disposisjon, hormonelle endringer og visse medisiner. Røyking er spesielt skadelig for tannkjøttet, da det kan forårsake betennelse og redusere blodstrømmen til tannkjøttet, noe som kan føre til tann- og beintap. Tannkjøttsykdom kan leses mer om her. Hva er vanlige årsaker og symptomer på tannkjøttsykdom?

Vanlige symptomer på tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom kan føre til ulike symptomer, avhengig av alvorlighetsgraden. De vanligste symptomene inkluderer:

• Rødt, hovent eller ømt tannkjøtt
  • Blødende tannkjøtt når du pusser tennene eller bruker tanntråd
  • Synlig tannrøtter på grunn av tilbakegående tannkjøtt
  • Dårlig ånde eller en ubehagelig smak i munnen
  • Løse eller følsomme tenner

Hvis du opplever noen av disse symptomene, bør du kontakte tannlegen din for en undersøkelse og behandling så snart som mulig.

Behandling og forebygging av tannkjøttsykdom

Behandlingen av tannkjøttsykdom vil variere avhengig av alvorlighetsgraden. Vi anbefaler vanligvis en kombinasjon av tannrensing, medikamentell behandling og kirurgi for å behandle tannkjøttsykdom. I tillegg er det viktig for oss å gi forebyggende råd. Den beste måten å forebygge tannkjøttsykdom på er å opprettholde en god munnhygiene. Dette inkluderer:

• Børste tennene to ganger daglig med fluortannkrem
  • Bruke tanntråd eller tannstikker for å fjerne matrester mellom tennene
  • Unngå tobakksprodukter
  • Redusere inntaket av sukkerholdige matvarer og drikkevarer
  • Gå til regelmessige kontroller hos tannlege for sjekk og rengjøring av tennene
På Vøyenenga tannlegekontor er vi opptatt av å hjelpe pasientene våre med å forebygge og behandle tannkjøttsykdom. Vi bruker den nyeste teknologien og metodene for å diagnostisere og behandle tannkjøttsykdom, og vi vil gi deg råd om hvordan du kan opprettholde god tannhelse. Vi tror også på å tilby en personlig og engasjerende opplevelse for alle pasientene våre. Vi tar oss tid til å lytte til dine behov og bekymringer, og vil jobbe med deg for å utvikle en tilpasset behandlingsplan som fungerer for deg. Ta kontakt med oss via skjema her, alternativt på tlf 67 13 71 02 om det haster.

Hva er tannkjøttsykdom?

Tannkjøttsykdom kan føre til alvorlige konsekvenser for tennene og munnen din. Derfor er det viktig å kjenne til de vanlige årsakene og symptomene på tannkjøttsykdom, og hvordan det kan behandles. Vi i Vøyenenga tannlegekontor har mye erfaring med behandling av tannkjøttsykdommer, og her har vi samlet noen av våre beste råd.

Hva kan være årsakene til tannkjøttsykdom?

Plakk og tannstein er de vanligste årsakene til tannkjøttsykdom. Andre årsaker til tannkjøttsykdom inkluderer røyking, genetisk disposisjon, hormonelle endringer og visse medisiner. Røyking er spesielt skadelig for tannkjøttet, da det kan forårsake betennelse og redusere blodstrømmen til tannkjøttet, noe som kan føre til tann- og beintap.

Kan tannstein føre til periodontitt?