Tannverk kan være en av de mest smertefulle opplevelsene man kan ha, og det kan være forårsaket av en rekke årsaker som hull i tennene, betennelse i tannkjøttet eller infeksjon i tannroten. Uansett årsak, er det viktig å ta tak i problemet så snart som mulig for å unngå at det forverres. Her er noen råd fra oss i Vøyenenga tannlegekontor for å unngå og behandle tannverk.

Forebyggende tiltak

Å ta vare på tennene dine ved hjelp av forebyggende tiltak vil ikke bare forhindre tannverk, men også gi deg et sunt smil som varer livet ut. Her er noen tips for å unngå tannverk:

• Børst tennene to ganger daglig med fluortannkrem, i minst to minutter hver gang. Dette vil bidra til å fjerne plakk og matrester som kan føre til tannverk.
  • Bruk tanntråd eller tannstikker for å fjerne matrester som er vanskelig å nå med tannbørsten.
  • Reduser sukkerinntaket ditt. Sukker øker risikoen for tannråte, noe som kan føre til tannverk og andre tannproblemer.
  • Besøk tannlegen regelmessig for sjekk og rengjøring av tennene. Tannlegen kan oppdage eventuelle problemer tidlig, før de utvikler seg til mer alvorlige problemer.

Hva hjelper mot tannverk? Noen råd fra tannlegen på Vøyenenga

Behandling av tannverk

• Smertestillende medikamenter: Ibuprofen og paracetamol kan lindre smerter. Følg alltid anbefalt dosering.
  • Skyll munnen med saltvann: Bland en teskje salt i et glass med lunkent vann og skyll munnen grundig i noen minutter. Gjenta flere ganger om dagen.
  • Bruk ispose: Pakk isen inn i et håndkle eller bruk en spesiell ispose. Legg isposen på området som gjør vondt i noen minutter av gangen.
  • Unngå mat og drikke som er varmt eller kaldt: Mat og drikke som er varmt eller kaldt kan forverre smerten. Drikk gjerne romtemperert vann eller te.

Når bør du kontakte tannlegen?

Hvis smertene vedvarer eller du opplever en infeksjon i tannen eller tannkjøttet, bør du kontakte tannlegen din så snart som mulig. Tannlegen vil kunne undersøke tennene og gi råd om behandling. Vi i Vøyenenga tannlegekontor er stolte av å kunne tilby tjenester av høy kvalitet til våre pasienter. Hvis du bor i nærheten av Sandvika, kan du kontakte oss for å booke en avtale for tannsjekk og rengjøring. Vi bruker den nyeste teknologien og metodene for å sikre at tennene dine er friske og sunne. Bestill time i dag via vårt skjema som du finner her. Alternativt kan du også ringe oss på 67 13 71 02 om det er noe som haster!

Hva kan forebygge tannverk?

Børst tennene to ganger daglig med fluortannkrem, i minst to minutter hver gang. Dette vil bidra til å fjerne plakk og matrester som kan føre til tannverk. Bruk tanntråd eller tannstikker for å fjerne matrester som er vanskelig å nå med tannbørsten. Reduser sukkerinntaket ditt. Sukker øker risikoen for tannråte, noe som kan føre til tannverk og andre tannproblemer. Besøk tannlegen regelmessig for sjekk og rengjøring av tennene. Tannlegen kan oppdage eventuelle problemer tidlig, før de utvikler seg til mer alvorlige problemer.

Hva kan man gjøre hjemme for å lindre tannverk?

Hvis du allerede har tannverk, kan det være lurt å prøve noen av følgende råd før du kontakter tannlegen: Smertestillende medikamenter: Ibuprofen og paracetamol kan lindre smerter. Følg alltid anbefalt dosering. Skyll munnen med saltvann: Bland en teskje salt i et glass med lunkent vann og skyll munnen grundig i noen minutter. Gjenta flere ganger om dagen. Bruk ispose: Pakk isen inn i et håndkle eller bruk en spesiell ispose. Legg isposen på området som gjør vondt i noen minutter av gangen.

Når bør du kontakte tannlegen?

Hvis smertene vedvarer eller du opplever en infeksjon i tannen eller tannkjøttet, bør du kontakte tannlegen din så snart som mulig. Tannlegen vil kunne undersøke tennene og gi råd om behandling. Ta kontakt med oss om det er noe som haster på tlf: 67 13 71 02